Napísal: Tomáš Novák

Zverejnené: 08. 12. 2017


Rain-Running a zimný tréning parkouru (preklad)

Napísal: Dan Edwardes
Preklad: Andrea Orlová
zdroj: Parkourgenerations.com

Často sa hovorí, že najväčšie zlo všetkých traceurov je dážď. Väčšina, a hlavne začiatočníci, pri pohľade na tmavé mraky a studený vietor odíde domov a zmieri sa s ďalším dňom bez tréningu. Kvôli tomuto názoru sa môže zdať, že zimné mesiace sú určené na kondičný tréning vnútri a prípravu na teplé mesiace, kedy bude vonku opäť príjemne. Mylnou predstavou je, že za nepriaznivého počasia môžeme len obmedzene trénovať a smutne pozerať z okna.

Práve zimné obdobie je jedinečnou príležitosťou preniknúť do tej oblasti parkouru, ktorá často zostáva bez povšimnutia. Prudký začiatok zimy nemusí nutne znamenať koniec progresívneho tréningu. Pristupujte k tomuto počasiu s rozvahou a využite všetky možnosti, ktoré vám prináša. Aj počas toho obdobia sa môžete zlepšovať rovnako rýchlo ako tomu je v príjemných letných mesiacoch.

Kľúčom je nerozlišovať medzi dobrým a zlým počasím, nič také neexistuje, je to len počasie! Týmto spôsobom vnímania vytesníme nekontrolovateľné okolnosti, ako je náhla zmena počasia, a tento fakt nás už nemôže rozhodiť. Počasie môže prísť v rôznych formách, a samozrejme, že niektoré sú na určite aktivity vhodnejšie a iné menej, no skúsený traceur vníma tieto zmeny ako výzvu a nie ako prekážku.

Zdravý rešpekt k prírode

Je však nutné si uvedomiť, že traceur sa zmenám prostredia musí prispôsobiť a nie tvrdohlavo pokračovať v nejakej naučenej postupnosti. Skúste nájsť harmóniu medzi človekom a prírodou. Prispôsobte tréning prostrediu a dávajte si pozor na jednotlivé úskalia a špecifiká, ktoré nám momentálne počasie prináša. Zimné obdobie otestuje vašu oddanosť k parkouru a zároveň dodá motiváciu a chuť pracovať, veď keď to zvládnete v zime, v lete to pôjde ako po masle. Pokiaľ sa prispôsobíte a budete rešpektovať nebezpečie, ktoré môže nepriaznivé počasie predstavovať, takýto tréning pre vás môže byť obrovským prínosom.

Faktor mrazu

Zo skúseností vieme, že chladnejšie teploty zlepšujú výkonnosť. No príliš nízka teplota, výkonnosť, naopak, výrazne zhoršuje. Ľudské telo sa dokáže adaptovať dobre na teplo, no nie na chlad. Je veľmi dôležité, aby ste si počas svojich tréningov za studeného počasia uchovávali telesnú teplotu. Dlhodobé vystavovanie nízkej teplote môže spôsobiť hypotermiu, teda zníženie celkovej telesnej teploty, ktorej následkom, v extrémnych prípadoch, môže byť až smrť. V teple udržujte aj svaly a šľachy, akonáhle totiž vychladnú, každým prudším pohybom riskujete zranenie.

Obliekajte sa vo vrstvách, ktoré na jednej strane dobre držia teplo a na strane druhej si ich bez rizika nachladnutia môžete postupne vyzliekať. Najspodnejšia vrstva by mala byť z materiálu, ktorý dobre odvádza pot a vlhkosť, ideálny je polypropylén, špecializovaný polyester prípadne vlna. Vyvarujte sa však oblečenia z bavlny, ktorá nemá dostatočnú izolačnú schopnosť a počas potenia vás bude chladiť. Ako vrchnú časť by ste mali zvoliť oblečenie z nepremokavého materiálu, napríklad Gore-tex. Pri extrémne nízkych teplotách nezabudnite na čiapku, rukavice, teplé ponožky a správnu obuv. Naše telo totiž naviac tepla stráca práve cez hlavu, ruky a nohy. Každý z nás je trošku iný a to, ako sa máte obliecť, zistíte najlepšie skúsenosťami, no všeobecná rada je, obliekajte sa tak, akoby bolo vonku zhruba o 7 stupňov viac.

„Pokiaľ zachováte zvýšenú pozornosť a dostatočnú ostražitosť počas tréningu, časom si osvojíte pravidelný režim tréningu za akéhokoľvek počasia. Berte do úvahy, čo predstavujú prírodné podmienky a prispôsobte sa im.“

Vyhnite sa behu na tvrdom povrchu, kde by mohol byť ľad. Pokiaľ je to možné, behajte po snehu, ten poskytuje lepšiu oporu. V naozaj chladnom počasí je nulová vlhkosť, veľké množstvo tekutín teda stratíte dýchaním vo forme vodnej pary. Dodržiavajte adekvátny pitný režim, ktorý, okrem iného, pomáha pri efektívnej regenerácii svalov. Ideálnou tekutinou je energetický nápoj s vysokým obsahom sacharidov, čím posilníte imunitu a zabránite prechladnutiu.

V chladnom počasí je veľmi dôležité rozohriatie pred tréningom a následné vychladnutie po ňom. Pokiaľ je to možné, rozcvičte a rozohrejte sa ešte predtým ako vyjdete von. V chladom počasí sa vyhýbajte ničnerobeniu a postávaniu, aby svaly nevychladli. Pri obliekaní aj počas samotného tréningu zohľadňujte vietor, ktorý môže byť, najmä počas behu, veľmi nepríjemný. Keď vezmeme do úvahy všetky tieto faktory, tréning v zimnom období by mal byť kratší, no o to intenzívnejší.

Voda všade, kam sa pozrieš

Váš tréning neovplyvní len samotná búrka, ale aj to, že v chladnejšom počasí ostávajú povrchy dlhšie klzké a nebezpečné. Dávajte si pozor na každom povrchu, najmä na kovoch, mokré zábradlia môžu byť veľmi nebezpečné. Dokonca aj vetvy s drsným povrchom môžu byť po poriadnom lejaku zradné, pohybujte sa teda pomaly a s väčšou opatrnosťou.

Používajte topánky s väčšou podrážkou, ktorá vám poskytne väčšiu oporu. Väčšina zranení počas zimných tréningov je spôsobená nesprávnym došľapom na sneh, námrazu, ľad či do blata. Pokiaľ beháte za takýchto podmienok, zmiernite tempo, skráťte krok a dávajte si pozor pri došľapoch.

Po tréningu v sychravom počasí si čo najskôr vyzlečte všetko navlhčené oblečenie, pokiaľ ho na sebe totiž necháte, veľmi rýchlo vám klesne telesná teplota a riskujete tým prechladnutie. Prezliekať sa, je dobré čím skôr, ešte pred záverečným strečingom. Ak beháte ďalej od domova, zoberte si náhradné oblečenie so sebou.

Skrytá výzva v nepriaznivých podmienkach

Okrem zvládnutia nepriaznivého počasia sú tu aj ďalšie pozitíva, ktoré so sebou nesie každodenný tréning počas každého ročného počasia. Bez toho aby ste museli niekam cestovať sa stretnete s úplne odlišným tréningovým prostredím. Pokrytý snehom, zmáčaný dažďom, ošľahaný vetrom alebo zakrytý mrakmi, svet na seba berie rôzne podoby, ktoré sú častokrát na míle vzdialené slnečným a teplým dňom. Tieto zmeny počasia nemusia byť horšie, sú jednoducho iné. Nie je snáď cieľom parkouru práve schopnosť pohybovať sa rýchlo a efektívne v ľubovoľnom prostredí a na ľubovoľnom povrchu? Tak vidíte, práve toto je tá pravá príležitosť na čo najlepší tréning.

Budete musieť venovať o trošku viac času a energie pozorovaniu svojho okolia, zamerajte sa na každý detail. Ako rýchlo sa viete pohybovať na mokrej zemi? Ako prispôsobiť krok a ťažisko, aby ste sa čo najlepšie adaptovali? Váš cit musí byť omnoho silnejší, intenzívnejší a citlivejší. Budete sa musieť omnoho viac sústrediť na svoje dopady, ktoré musia byť mäkšie a kontrolovanejšie. Aby ste sa vysporiadali s týmito novými výzvami, budete musieť byť počas tréningu oveľa sústredenejší a pozornejší.

Tieto maličké detaily sú počas tréningu v príjemnom prostredí zanedbávané, pretože na ne jednoducho nemusíme klásť dôraz. Keď je zem suchá a mäkká nemusíme byť tak obozretný pred pádom. Keď využijete všetky príležitosti, ktoré vám prináša zhoršené počasie, neskôr, keď zimu vystrieda leto a vy budete mať možnosť trénovať za „ideálnych podmienok“ zistíte, že sa pohybujete s väčšou sebadôverou a obratnosťou.

Podobne ako správne postavená a riadená loď zvládne prekonať aj ten najbúrlivejší oceán, tak aj vy dokážete nájsť zmysel v prekonaní a zvládnutí všetkých nástrah nepriaznivého počasia.

Každé počasie je svojim spôsobom búrkou. Svet je v skutočnosti jeden veľký kolotoč počasia, sieť vzájomne prepojených príčin a následkov, ktoré tvoria zemskú troposféru. Tu môže byť pokojná a kľudná, no na inom mieste sa búri. Takáto búrka je neutíchajúca, je všade. Žiaci sú obmedzení na tie časti, ktoré sú pekné a príjemné, na slnečné počasie. Majster však vie, že musí zostať a sústredene trénovať. Pravý majster zachováva pokoj, nech čelí akémukoľvek počasiu. Len z takého majstra sa môže stať oko búrky.