Napísal: Andrea Orlová

Zverejnené: 09. 07. 2018


Akékoľvek zranenie je pre športovca veľmi nepríjemné, okrem veľkej bolesti, sa musí zmieriť aj s nejakým časom bez tréningu, čo sa môže negatívne odraziť práve na jeho forme. Ako teda zraneniam predchádzať? A čo robiť, ak nás predsa len nejaké to zranenie postretne?

 

1. Základom je rozcvička

Kvalitné zahriatie a rozcvičenie je základom každého tréningu. Svaly a šľachy sa týmto spôsobom natiahnu, zohrejú a pripravia na ďalšiu, náročnejšiu aktivitu. V tele stúpne teplota a krvný tlak, k svalom sa dostane viac kyslíka, zvýši sa rýchlosť, akou nervy prenášajú impulzy do mozgu,.. Telo sa jednoducho pripraví na záťaž.

 

2. Pite dostatok tekutín

Až 70% nášho tela tvorí voda, každá bunka, teda potrebuje na svoju funkciu dostatočné množstvo vody. Už strata 1% zásob tekutín, dokáže znížiť celkový výkon až o 10%. Dehydratácia spôsobuje celkovú únavu organizmu, čím sa oslabujú aj svaly a šľachy, ktoré sú následne náchylnejšie na zranenia. Viac v článku o pitnom režime parkouristov.

 

3. Pravidelné dýchanie

Pri nádychu sa do tela dostáva kyslík, ktorý je nevyhnutný pre tkanivá a bunky, pri výdychu sa zase zbavujeme škodlivých látok a toxínov. Počas akejkoľvek fyzickej námahy potrebujú svaly viac kyslíka, ako obyčajne.

 

4. Pozor na zachladnutie

Hlavne v zimných mesiacoch môže byť veľmi rizikovým faktorom chlad. V chladnejšom počasí sa vyhýbajte dlhým prestávkam, počas ktorých by svaly zachladli a stuhli. Stuhnutému svalu potom už stačí prudší pohyb a zranenie je na svete. Po fyzickej aktivite v chladnejšom počasí sa preto hneď oblečte, aby svaly ostali v teple.

 

Ako spoznať zranenie svalu?

Každé zranenie má isté charakteristické znaky, podľa ktorých je možné ho rozpoznať a, v prípade vážneho stavu, vyhľadať lekársku pomoc. Dnes sa budeme venovať zraneniu svalov.

 

Svalové kŕče

Prejavujú sa silnou, kŕčovitou bolesťou vo svale, a je to vlastne prudké stiahnutie svalu, ktorý z rôznych príčin nie je schopný opäť sa natiahnuť. Svalové kŕče môžu vznikať ako dôsledok nedostatočného prekrvenia, nedostatkom minerálov alebo vyššou záťažou než svaly znesú. Sval v kŕči jemným, ale súvislým, tlakom naťahujeme dovtedy, pokým kŕč nepominie. Sval môže potom ešte niekoľko hodín bolieť, prípadne môžu nastať ďalšie kŕče, ktoré zastavíme rovnakým spôsobom. Aby ste kŕčom zabránili, pite veľa vody, do svojej stravy zaraďte viac minerálov, ako je horčík, sodík a draslík, a nezabúdajte na kvalitnú rozcvičku pred aj po záťaži.

 

Udretie svalu

Udretie a následnú modrinu poznajú už malé deti, no prudký úder do svalu, je veľmi bolestivý, znižuje výkonnosť svalu a v extrémnych prípadoch môže spôsobiť aj jeho natrhnutie či roztrhnutie. Na poranené miesto priložte studený obklad, ktorý zmierni opuch a utíši silnú bolesť. Na udretom mieste vznikne krvná zrazenina, ktorá je charakteristická opuchom a svojim modrastým sfarbením. Koniar, ako sa mu zvykne hovoriť, je dobré potierať masťou proti opuchom (napríklad octanová masť) a často masírovať.

 

Natiahnutie svalu

Býva následkom prudkého neobvyklého pohybu svalu, príčinou môže byť nedostatočná rozcvička, chlad alebo rýchly pohyb za hranicu natiahnutia svalu. Natiahnutý sval držte v teple, často ho naťahujte a masírujte. Aj keď natiahnutie svalu nie je nič vážne, takýto sval je oslabený a náchylnejší na ďalšie zranenia, dávajte si nato pozor počas ďalších tréningov.

 

Natrhnutie svalu

Natrhnutie svalu sa objavuje najmä po prudkých pohyboch, odrazoch a dopadoch. Prejavuje sa prasknutím na postihnutom mieste a silnou bolesťou. To, či máte natrhnutý sval zistíte jednoducho, uvoľnite sval, pomaly si prechádzajte prstami po celej dĺžke svalu, a v prípade, že v ňom nahmatáte dieru, pravdepodobne máte natrhnutý sval a, bolo by lepšie keby ste navštívili lekára. Podľa závažnosti sa natrhnutý sval lieči 1-2 mesiace.

 

Pretrhnutie svalu

Pretrhnutie svalu býva dôsledkom predchádzajúcich zranení a oslabení svalu, môže sa preto stať aj pri priemernej záťaži. Sprevádza ho silná bolesť a takmer okamžitý opuch. Prvou pomocou je vrecko ľadu, ktoré je dobré na miesto priložiť okamžite po úraze. Ďalší postup už určí lekár, no v niektorých prípadoch sa pretrhnutý sval môže končiť až operáciou.

Svalové zranenia sú veľmi nepríjemné a bolestivé, nehovoriac o dlhodobej rekonvalescencii, ktorá vás môže aj na niekoľko mesiacov vyradiť z tréningového procesu. Dbajte preto na dostatočnú rozcvičku, hydratáciu a výživu svalov a šliach.